Przepisy porządkowe związane z przewozem osób, rzeczy i zwierząt środkami transportu miejskiego i podmiejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego BZZ „A-Vista” Sp. z o.o. w Kłodzku
§ 1.
- Obsługa pojazdu (w czasie postoju na przystanku) obowiązana jest do udzielenia na żądanie pasażera informacji dotyczących przewozu, w szczególności czasu odjazdu pojazdu z przystanku, kierunku jazdy i opłat.
- Żądania, uwagi i wskazówki obsługi pojazdu powinny być kierowane do pasażerów w sposób taktowny i uprzejmy.
- Pasażer jest obowiązany do przybycia na przystanek 4 minuty przed godziną odjazdu.
- W razie awarii lub uszkodzenia pojazdu w czasie jazdy, pasażerowi posiadającemu bilet przysługuje prawo kontynuowania jazdy na podstawie tego samego biletu następnym pojazdem tej samej linii lub innej przebiegającej tą samą trasą.
- Znalazca rzeczy pozostawionej w pojeździe powinien przekazać rzecz znalezioną obsłudze pojazdu.
§ 2.
- Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie dozwolone jest wyłącznie na odpowiednio oznakowanych przystankach i po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
- Pasażer, który chce wysiąść na przystanku, obowiązany jest uprzedzić o tym prowadzącego pojazd, a zamierzający wsiąść daje znak podniesioną ręką.
- Ruszanie pojazdu z przystanku jest zabronione przed zamknięciem drzwi.
- Pasażer zajmujący miejsce stojące w pojeździe ma obowiązek w czasie jazdy trzymać się uchwytów lub poręczy w sposób zabezpieczający przed upadkiem.
- Skutki niewłaściwego korzystania z miejsca siedzącego lub jazdy bez trzymania się obciążają wyłącznie pasażera. Ponosi on także odpowiedzialność za szkody wyrządzone innym pasażerom, a będące następstwem niewłaściwego korzystania z miejsca siedzącego lub jazdy bez trzymania.
- W trakcie wsiadania, przebywania w pojeździe i wysiadania pasażer powinien stosować się do napisów lub piktogramów o charakterze porządkowym, w które wyposażony jest pojazd.
§ 3.
Każdy pasażer powinien posiadać oddzielny bilet.
Skasowane bilety należy posiadać przez cały czas jazdy i zachować do kontroli.
Nieważny jest bilet:
- zniszczony,
- zakupiony u innych przewoźników,
- odstąpiony (otrzymany od innego pasażera).
Pasażer, który nie może okazać ważnego biletu za przejazd lub przewóz rzeczy oraz zwierząt w czasie jazdy i przy wyjściu z pojazdu obowiązany jest do uiszczenia opłaty dodatkowej.
W przypadku nałożenia opłaty dodatkowej kredytowej pasażer obowiązany jest okazać dokument umożliwiający stwierdzenie tożsamości (z fotografią) celem odnotowania odpowiednich danych przez kontrolera. W razie odmowy zapłacenia opłaty dodatkowej i braku możliwości ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo wezwać funkcjonariusza Policji lub zarządzić zjazd autobusu z linii do Komisariatu Policji na koszt pasażera. Pasażer, z którego winy nastąpiła przerwa w realizacji rozkładu jazdy ponosi odpowiedzialność za wyrządzone szkody.
Pasażer mający prawo do przejazdów bezpłatnych bądź ulgowych, obowiązany jest posiadać i okazywać na żądanie osób kontrolujących, dokumenty uprawniające do korzystania z tych świadczeń, określone w odrębnych przepisach.
§ 4.
Pasażer, który zajmuje miejsce przeznaczone dla inwalidy, osoby niepełnosprawnej lub osoby z dzieckiem na ręku, obowiązany jest do zwolnienia tego miejsca w razie zgłoszenia chęci zajęcia go przez osobę, dla której to miejsce jest przeznaczone.
§ 5.
- Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach rzeczy oraz zwierzęta o ile nie stanowią zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, w tym nie ograniczają widoczności kierującemu pojazdem, nie utrudniają przejścia, nie zagrażają bezpieczeństwu pasażerów, ani nie narażają ich mienia na zniszczenie lub uszkodzenie.
- Dziecko przewożone w wózku musi być odpowiednio zabezpieczone przez opiekuna. Pasażer – opiekun ponosi odpowiedzialność za skutki nienależytego zabezpieczenia dziecka w czasie podróży.
- Pasażerowi nie wolno rzeczy oraz zwierząt umieszczać na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
- Pasażer sprawuje nadzór nad rzeczami i zwierzętami, które przewozi i ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przewozem tych rzeczy lub zwierząt.
§ 6.
W pojeździe zabrania się:
- palenia tytoniu,
- spożywania napojów alkoholowych,
- spożywania artykułów mogących spowodować zabrudzenie innych pasażerów i autobusu, np.: lodów, zapiekanek, soków itp.,
- otwierania drzwi podczas jazdy,
- wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu,
- zanieczyszczania i zaśmiecania pojazdu, niszczenia jego urządzeń i wyposażenia,
- zakłócania spokoju w pojeździe, w szczególności grania na instrumentach muzycznych, korzystania z radioodbiorników itp.,
- przebywania w promieniu pracy skrzydeł drzwi w czasie ich uruchamiania,
- przebywania pasażerów w kabinie kierowcy i miejscach ograniczających jego pole widzenia,
- przewożenia rzeczy i zwierząt w sposób utrudniający podróż innym pasażerom,
- używania słów wulgarnych oraz powszechnie uważanych za obraźliwe.
§ 7.
W pojazdach nie wolno przewozić:
- rzeczy, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom lub mogą uszkodzić albo zanieczyścić pojazd (np. rowery, ostre narzędzia, jak: piły, kosy lub otwarte naczynia ze smarami, farbami itp.),
- przedmiotów cuchnących, łatwopalnych, wybuchowych, żrących, radioaktywnych, trujących oraz innych materiałów niebezpiecznych,
- zwierząt mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku, w szczególności psów bez kagańca,
- nabitej broni (za wyjątkiem osób do tego uprawnionych).
W przypadku nie stosowania się do ustaleń, o których mowa w ust. 1, kierujący pojazdem ma prawo odmówić przewozu pasażera.
§ 8.
Obsługa pojazdu może odmówić przewozu osób:
- nietrzeźwych i zachowujących się nieodpowiednio,
- które ze względu na chorobę albo z innych powodów są niebezpieczne lub uciążliwe dla innych pasażerów,
- mogących zabrudzić innych pasażerów,
- wzbudzających odrazę brudem lub niechlujstwem.
§ 9.
Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane w szczególności:
- zachowaniem innych pasażerów niezgodnym z obowiązującymi przepisami prawa,
- jazdą pasażera bez trzymania się przeznaczonych do tego uchwytów lub poręczy,
- spożywaniem artykułów żywnościowych podczas jazdy,
- przebywaniem na łyżworolkach lub wrotkach podczas jazdy,
- przebywaniem na stopniach podczas jazdy,
- wychylaniem się z pojazdu i opieraniem o drzwi podczas jazdy,
- przewozem rzeczy i zwierząt, których przewóz jest zabroniony,
- przewozem rzeczy lub zwierząt pozostałych pod nadzorem pasażera.
§ 10.
- Każdy korzystający z naszych usług obowiązany jest do zapoznania się z regulaminem i stosowania się do niego.Skargi i zażalenia należy składać na piśmie:-wysyłając na adres BZZ A-VISTA Sp. z o.o., Szpitalna 4, 57-300 Kłodzko-wysyłając w formie listu elektronicznego na adres: biuro@a-vista.com.pl